Wartość światowego rynku elektroniki konsumenckiej, użytkowej i AGD przekroczyła bilion euro

W roku 2018 sprzedaż na światowym rynku elektroniki, konsumenckiej, użytkowej i sprzętu AGD wyniosła 1,01 biliona euro, co oznacza, że po raz pierwszy w historii wartość tego rynku przekroczyła granicę biliona euro*. Był to efekt czteroprocentowego wzrostu w porównaniu z ubiegłym rokiem, szczególnie w kategoriach: telekomunikacji (wzrost o 7 proc.), małego AGD (7 proc.), elektroniki użytkowej/fotografii (6 proc.) oraz IT/sprzętu biurowego (1 proc.). Jednocześnie światowa sprzedaż dużego AGD zanotowała nieznaczny spadek, o 1 proc. Na rok 2019 GfK prognozuje 2-procentowy wzrost światowej sprzedaży w całym segmencie, do około 1,03 biliona euro.

Region Azji i Pacyfiku, z 42-procentowym udziałem w sprzedaży w całym segmencie, obronił swoją pozycję również w roku 2018. Za kolejne 25 proc. sprzedaży odpowiadała Europa, za około 20 proc. Ameryka Północna, Ameryka Łacińska za 7 proc., a Bliski Wschód, Turcja i Afryka za 6 proc.

Markus Kick, ekspert rynku elektroniki konsumenckiej, użytkowej i AGD w GfK mówi: „W roku 2018 wartość światowej sprzedaży w segmencie po raz pierwszy przekroczyła bilion euro. W niemal wszystkich kategoriach zaznacza się trend podążania firm w kierunku produktów premium. Konsumenci kładą również coraz większy nacisk na łączność i wygodę. Na podstawie analizy trendów, GfK spodziewa się w 2019 roku wzrostu sprzedaży o kolejne 2 proc.”.

Telekomunikacja: rosnąca popularność urządzeń klasy premium wspiera rozwój sprzedaży
Telekomunikacja, z udziałem 44 proc. i wolumenem na poziomie około 440 mld euro*, stanowiła w 2018 roku największą kategorię w segmencie. Konsumenci coraz częściej wybierali produkty premium, szczególnie w klasie smartfonów, co umożliwiło wzrost wartości światowej sprzedaży o dalsze 7 proc. Jednocześnie liczba sprzedanych egzemplarzy nie zwiększyła się.

W 2018 roku sprzedaż rosła na całym świecie (z wyjątkiem Ameryki Łacińskiej, gdzie zanotowano spadek o 5 proc.), szczególnie w Europie (wzrost o 14 proc.) i Ameryce Północnej (wzrost o 12 proc.). W 2019 roku GfK spodziewa się stabilnego rozwoju na tym samym poziomie, co w ubiegłym roku.

Duże AGD: w 2019 ponowny wzrost po lekkim spadku
Duże AGD ze sprzedażą na poziomie około 177 mld euro* w roku 2018, mimo nieznacznego spadku sprzedaży o 1 proc., pozostało drugą największą kategorią w segmencie. Ogółem, produkty takie jak lodówki, kuchenki, pralki i zmywarki odpowiadały za około 17 proc. sprzedaży w całym segmencie. Aktualne trendy dotyczące produktów tego segmentu to możliwość połączenia z internetem oraz komunikowania się urządzeń między sobą. Wymienione rozwiązania odpowiadają na potrzeby konsumentów oczekujących ciągłego poszerzania palety funkcjonalności o cechy lepiej dopasowujące urządzenia do codziennych zachowań użytkowników w okolicznościach, środowiskach, miejscach, w których z nich korzystają.

W zeszłym roku wzrosty sprzedaży zanotowano na rynkach: w Ameryce (6 proc.), Europie (3 proc.) oraz krajach Azji i Pacyfiku (2 proc.). W roku 2019 GfK prognozuje dalszy znaczący wzrost światowej sprzedaży, o 6 proc., co z nawiązką zrekompensuje niewielkie straty z poprzedniego roku.

IT/sprzęt biurowy: pozytywny wpływ Azji na światowy rynek
W roku 2018 konsumenci na całym świecie wydali około 157 miliardów euro* na sprzęt informatyczny i biurowy oraz materiały eksploatacyjne.

W kategoriach IT panuje obecnie popyt na urządzenia o wysokiej wydajności, szczególnie w kategoriach komputerów stacjonarnych i notebooków do gier. W roku 2018 sprzedaż nieznacznie wzrosła w Ameryce Łacińskiej oraz krajach Azji i Pacyfiku, pozostała bez zmian w Europie, spadła natomiast na Bliskim Wschodzie, w Turcji, Afryce i Ameryce Północnej.

Kategoria sprzętu biurowego i materiałów eksploatacyjnych zanotowała wzrost. Światowa sprzedaż w roku 2018 wzrosła o 3 proc., do około 16 mld euro*, głównie za sprawą Azji, a przede wszystkim Chin.

Na rok 2019 GfK prognozuje spadek sprzedaży w kategorii IT/sprzętu biurowego na świecie o około 3 proc.

Elektronika konsumencka/fotografia: rośnie popularność inteligentnych urządzeń klasy premium
Światowa sprzedaż tej kategorii wzrosła w roku 2018 o niemal 6 proc., do 153 mld euro, co stanowi niemal 15 proc. wartości całego segmentu.

W sprzedaży produktów z tej kategorii widać wzrost popularności urządzeń klasy premium. Wysokiej klasy telewizory z ekranami o przekątnej co najmniej 50 cali zanotowały znaczący wzrost. W segmencie premium nadal rośnie popularność technologii OLED. Na rynku audio istotnymi motorami wzrostu okazały się słuchawki i przenośne zestawy bluetooth. Sprzedaż elektroniki konsumenckiej zanotowała szczególnie dynamiczny wzrost w Ameryce Łacińskiej (o 24 proc.). Sprzedaż w krajach Azji i Pacyfiku, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Turcji i Afryce wzrosła o 4-5 proc.

Segment fotografii nie zdołał przełamać negatywnego trendu i w roku 2018 zanotował kolejny spadek sprzedaży o dalsze 5 proc. Wartość sprzedaży aparatów i akcesoriów na całym świecie wyniosła 15 mld euro. Jedynym optymistycznym sygnałem była trwała popularność aparatów wysokiej klasy.

Na rok 2019 GfK prognozuje nieco niższy wzrost światowej sprzedaży w tej kategorii, o około 4 proc.

Małe AGD: znaczący wzrost, szczególnie w Chinach
W 2018 roku sprzedaż w kategorii małego AGD osiągnęła na całym świecie wartość około 86 mld euro. Oznacza to znaczący 7-procentowy wzrost. Sprzedaż w krajach Azji i Pacyfiku wzrosła ogółem o 13 proc., napędzana bardzo wysokim popytem w Chinach. W Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie, w Turcji i Afryce sprzedaż wzrosła o 10 proc., w Europie o 7 proc. Jedynie w Ameryce Północnej sprzedaż zanotowała nieznaczny spadek, o 2 proc.

Konsumenci nadal koncentrują się na kwestii wygody w korzystaniu z urządzeń. Szczególnie jest to widoczne w klasie ręcznych odkurzaczy zasilanych bateriami.

Poprzedni artykułEko bardziej dostępne dla mieszkańców województwa łódzkiego
Następny artykułDalszy wzrost światowego rynku elektroniki konsumenckiej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj