Cel promocji jest jasny – ma ona zachęcić klientów do zakupu konkretnego towaru albo usługi. Akcja marketingowa powinna być starannie przemyślana, tak by zachęcić, a nie zniechęcić potencjalnych klientów, a to zależy od bardzo wielu czynników. Jak się do tego zadania przygotować?
Dla kogo jest promocja?
Nieprzemyślana, chaotyczna kampania promocyjna daje zwykle skutki przeciwne do oczekiwanych. Akcja marketingowa musi odpowiadać na konkretne potrzeby klientów, dlatego pierwszym krokiem jest ustalenie, do kogo jest ona kierowana i co dokładnie firma chciałaby osiągnąć. Zazwyczaj cała akcja dzielona jest na kilka etapów.
Pierwszy dotyczy celu promocji, a więc tego, czy chodzi przede wszystkim o zwiększenie sprzedaży, wprowadzenie na rynek nowego produktu, pozyskania stałych klientów, czy może poprawienia wizerunku firmy. Druga kwestia to grupa docelowa – inne działania podejmowane są w przypadku młodzieży, a inne, gdy chce się dotrzeć do starszych osób posiadających dzieci bądź dobrze zarabiających singli w średnim wieku.
Potrzebne będzie także hasło promocyjne – powinno być chwytliwe, tak by jak najwięcej osób je zapamiętało i później kojarzyło z tą konkretną marką.
Wybór kanału komunikacji
Akcje promocyjne można prowadzić na wiele sposobów. Coraz większe znaczenie mają media społecznościowe, trzeba jednak wiedzieć, jakie treści należy w nich umieszczać – raczej nie sprawdzi się na takim kanale tradycyjna reklama znana z telewizji czy billboardów, za to nieco luźniejsze podejście, zachęcające innych użytkowników do aktywnego działania (na przykład do nagrywania własnych, krótkich filmików) co może zwiększyć rozpoznawalność danej marki.
Media społecznościowe to oczywiście tylko jeden z kanałów. Promocyjne treści można publikować dodatkowo na portalach informacyjnych i specjalistycznych blogach, wciąż skutecznym narzędziem są kampanie outdoorowe oraz spoty telewizyjne. Najważniejsze, by kampania prowadzona w różnych mediach pozostawała spójna i odpowiadała preferencjom określonej grupy docelowej – bardzo pomocne będą w tym profesjonalne agencje, jak 4mat.pl.
Analiza skuteczności
Rozpoczęta akcja promocyjna musi być na bieżąco analizowana, bo niewykluczone, że wybrany model działania jednak nie przemówi do konsumentów, a umieszczane w mediach treści nie wzbudzą zainteresowania albo odpowiedź na nie będzie zdecydowanie negatywna. Szybka reakcja pozwoli zredukować ewentualne straty, a zdobyte w ten sposób informacje pomogą przy planowaniu kolejnej kampanii promocyjnej.