Na wyniki finansowe przedsiębiorstwa składają się atrakcyjny produkt, skuteczny marketing, wykwalifikowana kadra i doskonałe zarządzanie finansami. Jednak aby wszystkie te elementy stworzyły spójną całość, konieczne jest wdrożenie optymalnych procedur organizacyjnych. Połączenie wielu aspektów działalności firmy w jednolity system organizacyjny wymaga wiedzy i wysiłku, lecz efekty mogą przekroczyć najśmielsze oczekiwania. Przedstawiamy 5 najważniejszych wskazówek, które pomogą wznieść organizację pracy w firmie na wyższy poziom.
1. Zarządzanie czasem pracy
Umiejętne wykorzystywanie czasu to temat rzeka i pole do nieustannej optymalizacji. Warto zacząć od małych kroczków, polegających na zmierzeniu, ile czasu zajmuje nam wykonywanie poszczególnych czynności. Aby czas nie przeciekał przez palce, warto stosować metodę priorytetów. Za jednym razem wykonujemy konkretne zadanie (w tym momencie reszta przestaje istnieć). Kolejnym etapem optymalizacji czasowej jest odrzucenie nawyku odkładania nieprzyjemnych rzeczy na inny termin. Żmudne czynności, które muszą być wykonane (np. rozliczenia podatkowe), warto delegować do firmy zewnętrznej. Delegowanie zadań do specjalistów może się okazać receptą na sukces również w przypadku czynności wymagających fachowej wiedzy, jak choćby analiza sprzedaży. Czas to najważniejsze aktywa, o które należy dbać z niezwykłą starannością.
2. Otwartość na innowacje technologiczne
Usprawnienie organizacji w firmie osiągniemy znacznie szybciej, korzystając z konkretnych, zaprojektowanych w tym celu rozwiązań, niż wykonując wszystkie czynności na własną rękę. Transformacja cyfrowa skutkuje tworzeniem narzędzi dla biznesu, które automatyzują wiele procesów i eliminują błędy (np. programy księgowe, oprogramowanie do analiz finansowych itp.). Z kolei inwestycje w nowoczesny sprzęt pozwalają przyspieszyć produkcję i ograniczyć jej koszty.
3. Regularne audyty
Trudno wyznaczyć skuteczny kierunek działań, jeśli nie wiemy, gdzie obecnie jesteśmy. Nowoczesny audyt produktów wymaga przygotowania i gruntownej wiedzy biznesowej, jednak dają wgląd w efektywność modelu operacyjnego i pozwalają wprowadzić poprawki w kluczowych dziedzinach prowadzonego biznesu.
4. Doskonała obsługa klienta
Bez spójnego systemu obsługi klienta nie ma mowy o systematycznym zwiększaniu udziału w rynku. Wszelkie potknięcia na tym polu skutkują odpływem dotychczasowych odbiorców. Negatywne opinie w Internecie rozprzestrzeniają się dużo szybciej niż pozytywne wpisy, dlatego zadbajmy o szybkie i szczegółowe odpowiedzi na zapytania, przyjazny system rozpatrywania reklamacji, dokładne opisy produktów czy wdrożenie zaawansowanych systemów CRM.
5. Czas na wizję
Prowadzenie firmy przypomina sterowanie ogromnym okrętem, który wymaga przemyślanych ruchów sterem i ciągłego pilnowania kierunku. Przedsiębiorca musi połączyć rolę wykonawcy i architekta. Rozwijanie wizji dla swojego biznesu wymaga zaplanowania i poświęcania temu celowi czasu. W tym punkcie spoglądamy na organizację pracy w firmie z lotu ptaka, nadając kierunek wszystkim działaniom i identyfikując zagrożenia.
Kluczem do lepszej efektywności może okazać się outsourcing niektórych zadań do firmy zewnętrznej. Spektakularne efekty przynosi regularny audyt produktów i zarządzanie sprzedażą, które stały się fundamentem działalności firmy MerService. Oferta MerService nieustannie pomaga polskim przedsiębiorcom w lepszej organizacji pracy, odciążając ich od czasochłonnych zadań i pozwalając skupić się na kwestiach najistotniejszych. Więcej informacji o tym, czym jest audyt produktów i jakie inne usługi świadczy MerService, można znaleźć pod adresem www.merservice.pl.