Dokąd zmierza rynek e-konsumentów?

Postęp technologiczny, rozwój logistyki i szybkich metod płatności– to czynniki, które w połączeniu ze wzrostem dostępu do internetu – w tym na urządzeniach mobilnych – i zapotrzebowania na wygodę napędzają światowy rynek zakupów online, który w 2017 roku był wart 1,9 biliona dolarów. W najbliższych latach to właśnie szybkość i wygoda, możliwe dzięki m.in. powszechnej dostępności smartfonów, a także udogodnień jakie oferuje VR Shopping mogą odegrać kluczową rolę w rozwoju rynku e-zakupów.

Trendy w kategoriach kupowanych produktów

Aby zrozumieć zachowania e-konsumentów, trzeba nie tylko poznać ich zwyczaje, ale także gust. Nie każdy towar będzie chętnie kupowany w sieci. Wachlarz produktów, po które sięgają internauci zmienia się. Głównie dzięki większym możliwościom dostaw towarów niestandardowych. Produkty o coraz większych gabarytach – takie jak np. meble czy sprzęt RTV, AGD dużych rozmiarów, mogą być dostarczane tuż pod nasze drzwi. Najczęściej kupowane są książki, muzyka, elektronika i odzież. Jednak w tych kategoriach przewiduje się jedynie minimalne wzrosty sprzedaży. Przede wszystkim z powodu upodobań Millenialsów, którzy będą odgrywać coraz to większą rolę na rynku zakupów online. Badania KPMG przeprowadzone w 50 krajach wskazują również, że Millenialsi zdecydowanie chętniej od kupowania płyt CD, wolą streaming muzyki. Największy potencjał wzrostu sprzedaży online pokazują artykuły gospodarstwa domowego, meble, artykuły wystroju wnętrz i sprzęt sportowy. Najczęściej kupowanymi kategoriami produktów online są obecnie odzież i dodatki oraz książki i płyty. Aż 70 proc. badanych wskazuje, że nabyło te towary w przeszłości. Na trzecim miejscu znalazł się sprzęt RTV i AGD. Badani zapytani o plany zakupowe w najbliższym czasie dodawali do książek i płyt (42 proc. ankietowanych), także rezerwacje turystyczne (40 proc.) oraz bilety do kina czy teatru (36 proc.).

Cross-border e-commerce

Silnym trendem w handlu internetowych staje się cross-border e-commerce. Szacuje się, że do 2020 roku wartość transgranicznego handlu internetowego wzrośnie do ponad biliona dolarów a liczba osób kupujących online zagranicą zwiększy się do miliarda kupujących. Raport Poczty Polskiej „Cross Border eCommerce” pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej wskazuje, że Polacy na tle europejskim wypadają skromnie. Zaledwie 10 proc. naszych zakupów elektronicznych pochodzi z innych krajów. Średnia europejska jest trzy razy wyższa i wynosi ponad 30 proc. Główną motywacją zagranicznych zakupów jest cena. Z tego powodu decyduje się na zakup dwóch na trzech klientów cross-border. Drugim czynnikiem jest brak dostępności produktów w rodzimym kraju. Źródłem wiedzy o zachowaniach zakupowych klientów w transgranicznym handlu online są analizy International Post Corporation. Według najnowszych danych za 2017 rok najczęściej kupowanymi zagranicą towarami są ubrania i buty (30 proc. zakupów stanowi ta kategoria) oraz elektronika (19 proc.). Na trzeciej pozycji plasuje się kategoria „zdrowie i uroda” z wynikiem 14 proc. Z badań przeprowadzonych na 31 rynkach dowiadujemy się, że aż 56 proc. transgranicznych zakupów internetowych dokonano na trzech stronach internetowych: Amazon, eBay i Alibaba. W cross-border e-commerce dominują kupujący z krajów rozwiniętych, w których zakupy transgraniczne online robi co druga osoba korzystająca z internetu, natomiast w gospodarkach rozwijających się tylko co trzecia. Jednak to gospodarki wschodzące m.in. w Indiach, Brazyli czy Meksyku, będą w najbliższych latach najbardziej obiecującymi rynkami dla sklepów internetowych.

Koniec ery geoblokowania

Warto podkreślić, że w zakupach online istotną barierą jest geoblokowanie. Okazuje się, że wspólny rynek dla internautów w UE jest tylko teoretyczny. W praktyce geoblokowanie uniemożliwia zakupy transgraniczne wewnątrz UE. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów Parlament Europejski w lutym br. przyjął przepisy zakazujące blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania czy prowadzenia działalności. Nowe przepisy mają wejść w życie jeszcze w tym roku. Uzupełnią inne istotne rozporządzenia UE ułatwiające życie konsumentów, np. zniesienie opłat roamingowych za telefony komórkowe.

Urządzenia mobilne i VR przyszłością e-handlu?

Zachowania e-konsumentów są ściśle powiązane z ogólnymi trendami w internecie. Z tego powodu coraz więcej osób dokonuje zakupów w sieci używając do tego smartfonów. Z najnowszych badań wynika, że na części rynków (np. Indie, Meksyk, Indonezja, Hiszpania czy Włochy) zdecydowanie dominują smartfony jako pierwsze narzędzie do przeglądania internetu. Jednak przyszłością zakupów online mogą okazać się nie zwykłe zakupy przez telefon a VR shopping, czyli połączenie zalet tradycyjnych zakupów, dzięki którym klient ma sposobność obejrzenia produktu na żywo z szybkością zakupów przez internet. „Wejście” do sklepu online w wersji z VR łączy wygodę z doświadczeniem wizyty w sklepie offline bez straty czasu na przemieszczanie. Wystarczy założyć okulary VR i miliony produktów są na wyciągniecie naszej ręki.

Dokąd zmierza rynek e-konsumentów?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here